Relansering av brunosten fra Tine

 

Brunostene fra TINE var ikke like «top of mind» hos yngre målgrupper som tidligere, og storforbrukerne av Brunost har blitt eldre. Brunosten skulle frem fra plassen bakerst i kjøleskapet til å skinne i front.

Løsningen for dette handlet om design, verdier, kommunikasjon og relevant kontekst. Det var her Moods of Norway kom på banen. Et norsk ikon, det også, drevet frem av en filosofi dypt forankret i norske tradisjoner. En internasjonal merkevare basert på tradisjoner fra Stryn og kjærligheten til Bestemor. Moods of Norway lever av å revitalisere ikoner og gamle tradisjoner ved å sette dem inn i en ny kontekst. Nå stod Brunosten for tur!

Konseptet «It’s Hip to be Square» og den rosa innpakningen var en hyllest til det norske, til tradisjonene og til hverdagen. Budskapet var at det er helt OK å være litt ordinær og A4, og heller la brunosten være motvekten til hverdagspresset. Og det nye designet kan ikke unngå å få en synligere plass, det være seg i butikkhylla eller hjemme hos forbrukerne. Målet var å få målgruppa til å spise mer Brunost, gjerne hver dag.

Selve samarbeidet ble lansert i oktober 2015, med pressedekning. Selve kampanjen ble rullet ut da den nye pakningen kom i butikk i februar 2016. Tall fra TINE vier en meget positiv økning i salg den første kampanjeuken – en positiv økning som TINE ASA aldri har sett maken til, og langt bedre enn det de forventet.

 Den nye drakten ble markedsført i en rekke ulike medier og på forskjellige flater

Den nye drakten ble markedsført i en rekke ulike medier og på forskjellige flater

 Kampanjen ble gjennomført i samarbeid med Moods of Norway

Kampanjen ble gjennomført i samarbeid med Moods of Norway